fredag 12. mars 2010

Lys lykt

Pappa og jeg hadde sett Finn Schjøll på God Morgen Norge,  han hadde lagt
finne lys lykter av vann med blomster bladene opp i som han fryst til is.

Også på Kolnes - Zwerg hadde de laget noe lignende.

Så da bestemte Pappa og jeg om å lage våre egne is lykte
Men vis man skal lage sånt så må det vær mange minus grader ute.

Sånt ble min, men uten blomster blader.



















Hvordan lager vi man en is lys lykt.

1. Ta en bøtte men vann i.

2. Sett den ut i kulden.

3. Kor lenge den skal stå variere, men min var ute i 3 dager og 3 netter (grunnen var at den verste frost perioden var vekke).

4. Når du ser at den har blitt til is så snur du bøtta på hodet.

5. Så rister du den sakte ut, det kan være vanskelig for den henger i bunnen.

6. Når isen er ut så ser du at det er et hull i bunnen på isen, det er bare fordi det ikke har frøsset.

7. Fjern vannet i bunnen med å snu isen.

8. Sett isen ned med bunnen opp.

9. Ta et telys opp i hullet of tenn den.

10. Så lyser den så pent på terrassen, ytredøra eller ved innkjørsel til huset.

Det finns mange variasjoner og som sagt man kan ha blomster blader opp i for å friske den opp.  Pappa laget denne.
Han satt tulipaner i hans lys lykt, men hans lyste ikke så bra som min.  Men den ble finn.

Sånt ble den.




























Beklager at jeg ikke tok bilde  steg for steg.

3 kommentarer: